Hur man minskar friktionen på ett transportband med en noskant

Hur man minskar friktionen på ett transportband med en noskant

Transportband med en eller två noskanter drar mer energi än band med lagrade rullar. Detta är ett faktum. Men vi får ofta frågor om drivningar som slirar eller motorer som överhettas och stannar. Dessa problem kan orsakas av friktion mellan den statiska noskanten och det sträckta bandet. För att kunna åtgärda detta måste vi förstå hur friktionen uppstår. Det finns flera saker att titta på:

  • Materialet i noskanten
  • Noskantens radie
  • Bandets kontaktvinkel på noskanten
  • Bandets styrka
  • Friktionen mellan bandet och noskanten
  • Bandets inspänning

Här är våra rekommendationer för minskning av friktionen:

  1. Noskanter ska vara tillverkade av hårt, slätt material såsom rostfritt stål med polerad yta eller blankt, förkromat stål.
  2. När så är möjligt ska noskantens radie vara mellan 3 och 6 mm.
  3. Kontaktvinkeln ska vara så liten som möjligt. Ju mindre kontakvinkel desto mindre friktion.
  4. För t ex ett smalt band med ett lågt k1%-värde bör man välja band med ett vävlager. För breda band kan det vara nödvändigt med två lager väv för att det ska få den stabilitet som krävs för att bandet inte ska vecka sig i mitten. Generellt gäller att man bör använda band med lägre styrka för att hålla kraften mot noskanten så låg som möjligt.
  5. Banden bör ha låg friktionskoefficient på löpsidan. Det kan vara bra att tänka på att impregnerad väv slits långsammare än väv som inte är impregnerad. När väven slits blir den luddig och friktionskoefficienten betydligt högre än på ett nytt band. Man bör heller aldrig använda drivrullar med spår eller andra ojämnheter, eftersom det leder till överdrivet slitage på bandets löpsida.
  6. Eftersom bandets inspänning är en faktor som orsakar friktion mellan bandet och noskanten rekommenderar vi att man väljer lägre inspänning när så är möjligt. För att göra det möjligt med lägre inspänning utan att bandet slirar på drivrullen bör rullen beläggas med en slitbeständig elastomer, som ger dubbel friktionskoefficient mellan bandet och drivrullen. Kontaktvinkeln mellan band och rulle är också viktig. Med en kontaktvinkel på 204 grader blir den överförda kraften nästan dubbelt så stor som med en kontaktvinkel på 180 grader (baserat på Eytelweins ekvation). Vi hjälper dig gärna räkna ut bästa kontaktvinkel för just din applikation.

Kontakta oss gärna via nedanstående formulär om du har några frågor kring detta.

Du kanske också är intresserad av:

30 november 2018  |  Sänt av

René Grevengoed

René Grevengoed är tillämpningstekniker som jobbat för Habasit i Nederländerna sedan 1996. Han har nederländska som modersmål och talar även flytande engelska. Grevengoed är specialist på bandtransporter i allmänhet, inklusive vävtransportband och transmissionsremmar. Hans expertkunskaper omfattar olika branscher, bland annat livsmedel, materialhantering, tryck och papper. Grevengoed började arbeta i verkstäder och med lokala installationer, där han skaffade sig de specialkunskaper som behövdes för att komma dit han är idag.

Kontakta oss för personlig assistans

Få vägledning