Varför behöver kuggremmar styrningar?

Varför behöver kuggremmar styrningar?

De flesta människor förstår att vävda band och remmar behöver en styrmekanism för att hålla dem på plats. Men jag har förstått att alla våra kunder inte vet att även kuggremmar behöver syrning. Detta kan bero på att kraftiga kuggremmar av termoplastisk uretan ser så styva och starka ut. Varför skulle de då inte stanna kvar på plats på en transportör?

Timing belt cords

Sanningen är den att alla kuggremmar drar åt vänster eller höger. Detta beror på armeringen av stål eller aramid, eller trådarna i remmen. Eftersom filamenten i trådarna är tvinnade antingen åt vänster eller höger (S eller Z) bildas en kraft som drar åt antingen höger eller vänster. För att minska effekten av detta läggs armeringen växelvis SZSZ (vänster, höger, vänster, höger) för att neutralisera dessa krafter. Tyvärr är det emellertid så att denna effekt inte kan elimineras helt och hållet. Därför behöver kuggremmar alltid en styrning som håller dem på plats.

En annan viktig punkt: eftersom sidvis belastning eller avlastning av kuggremmar ger en sidokraft i remmens rörelseriktning är det viktigt att man har en mekanism som motverkar detta.

Vilka sätt finns det att styra kuggremmar? Det finns två huvudmetoder, som skiljer sig mycket från de metoder som används för vävda remmar.

Hjul med kanter

En mycket vanlig lösning på problemet med kuggremmar som förskjuts är att sätta kanter på hjulen. Denna lösning fungerar ofta, men det kan uppstå problem med den transporterade produkten, eftersom kanterna oftast är högre än remmens tjocklek. I fall där produkten, t ex en skiva, transporteras mellan två remmar kan den stöta emot hjulkanterna. Lösningen blir då att göra remmen tjockare, så att produkten ligger högre på remmen och därför inte kan komma i kontakt med hjulkanterna. Men problemet med detta är att en tjockare rem kan påverka den övergripande remkonstruktionen, och man kanske måste välja ett hjul med större diameter. En ändring av remmens egenskaper måste göras med största försiktighet.

Styrningar

Om styrkanter på remskivorna eller tjockare rem inte är lämpligt, kan styrprofil på remmens kuggsida vara ett utmärkt alternativ. Dessa profiler kan antingen svetsas fast på remmen eller ingå i remkonstruktionen redan vid tillverkningen.

Styrkanter finns i en uppsjö olika former, där den mest populära är en U-form med kanter till vänster och höger eller ett V-format spår i mitten.

Vilken styrning ska man välja?

Som vanligt beror detta på användningsområdet, hur transportören ser ut, var produkterna lastas och om det förekommer förflyttning till andra transportörer. Exempel:

  • U-formade styrningar med sidokanter används i många vanliga transportörkonstruktioner.
  • V-formade styrningar med ett trapetsoidformat spår stöder en slät eller plan konstruktion utan skivor mellan parallellt löpande remmar och utan behov av hjul med kanter. Observera emellertid att denna lösning kräver hjul med ett spår.
  • När maximal flexibilitet behövs kan en kuggrem med centrerat spår på styrkant med en list vara ett alternativ.
  • Om remmen inte löper helt plant, utan i 90 grader, ger en styrkant med ett spår bästa resultat.

Alla industrier och användningsområden

Kuggremmen HabaSYNC används idag i nästan alla industrier och inom många och allt fler användningsområden.

Styrkanter ger stöd i varje situation, minskar friktionen, sidobelastningen, övergångar, rem i vinkel eller på högkant och ser till att dina kuggremmar inte bara går exakt och tillförlitligt. Du är alltid välkommen att be oss om råd kring styrningar för kuggremmar redan vid planeringen av en process. Vi hjälper gärna till.

31 januari 2019  |  Sänt av

Andreas Ebhart

Andreas Ebhart is a Product Manager for HabaSYNC and HabaCHAIN in Wien, Austria. He has been with Habasit for the last five years. His expertise is timing belts in wood, tire and MH. Fluent in both German and English, Ebhart is always eager to answer any questions you might have!

Kontakta oss för personlig assistans

Få vägledning